שימשתי כיועץ לוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת

כמומחה בתחום לימוד והכשרת תלמידים בתחום זהירות ובטיחות בדרכים, זומנתי להיות יועץ לוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, שעסקה בנושא חשוב זה.

ביקורים של אנשי מפתח בתחום הזהירות והבטיחות בדרכים במרכזי הלמידה שהקמתי ומחקרים שליוו את הפעילויות במרכזים, אשר הצביעו על יעילותם האפקטיבית, תרמו במהלך השנים לגיבוש תכניות למידה בתחום, החל מהגיל הרך ועד לגילאים בוגרים.

מצ"ב לדוגמא פרוטוקול דיון בראשותה של ח"כ מלי פולישוק-בלוך בה נטלתי חלק.

דוגמאות של מערכות אינטראקטיביות ללימוד תחום זהירות ובטיחות בדרכים שפיתחתי

התפרסמה בתאריך 17/11/2004


ח”כ מלי פולישוק-בלוך: בארץ קיימת נורמה של אי שמירת החוק, והיא באה לידי ביטוי מסוכן בכבישים. הדרך היחידה למגר את הבעיה היא ע”י טיפול מערכתי משולב של משרדי הממשלה מורי הנהיגה והעמותות הפועלות בתחום. אני קוראת לראש הממשלה לקחת את הנושא תחת חסותו.
באשר לטענות בדבר החוסר בתקציב לשם השקעה בחינוך (עובדה שהביאה לביטול משמרות הזהב) יש לזכור כי ההפסד הכלכלי שנגרם למשק כתוצאה מתאונות הדרכים הוא למעלה מ-12 מליארד שקל. כאשר ההשקעה הנדרשת בהטמעת תרבות הנהיגה (חינוך ומניעה) היא פחותה בהרבה.

דר` רחל רותם – מ”מ מנהל תחום זהירות בדרכים, משרד החינוך: בכיתות א`, ה`, יא` יש שעה שבועית חובה ובאינטרקציה עם מקצועות נוספים, יש 20 אלף שעות נוספות. בהחלטת הממשלה מ1993 סוכם ש-3 משרדים יתנו תקציב לנושא. רק משרד החינוך נתן תקציב ותקציבו יורד. ובנוסף, השנה בוטלו משמרות הזה”ב.

סנ”צ חזי שוורצמן – ראש מדור מחקר, אגף התנועה, המשרד לביטחון הפנים: המשטרה משתדלת להתרכז בעבריינים מועדים. נמצא שיש קשר בין 3 גורמים: ההסתברות להיתפס, סמיכות בין עבירה לעונש, חומרת העונש, ובין התנהגות הנהג. ככל ששלושת המרכיבים הקודמים עולים, יורדות תאונות הדרכים.

דוד סיני – מנכ”ל אור ירוק: עמותת אור ירוק גיבשה תכנית הסברה שדומה לה הופעלה ב-6 מדינות. שם, תוך 5 שנים הצליחו להוריד מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים, בכ- 50%. התכנית כוללת: מודעות – מערכת מתואמת של חינוך והסברה; הטמעת התנהגות בלתי מקובלת – כמו: נהיגה תחת השפעת אלכוהול. לאחר שנתיים – הגברת אכיפה. הכוונה שלנו להגיע בערכת ההסברה לכל הנהגים. כמובן, שאז מגיעים גם לאוכלוסיה נוספת – ההורים, האחים וכו`. כן אנו עוקבים אחר התוצאות ע”י מחקר.

דר` משה בקר – מומחה לתעבורה, הטכניון: ב-1993 החליטה הממשלה על חינוך לזהירות בדרכים כמקצוע חובה מגני הילדים עד כיתה י”ב, 30 שעות לימוד בשנה, לכל שנה. בפועל, התכנית מיושמת רק ב-15% בבתי הספר.

מר פסי גולדנברג- מנכ”ל חברת אדיו-טים: אנו מפתחים תכניות לימוד, כולל לנושא זהירות בדרכים, מזה 35 שנה ומייצאים אותן גם לחו”ל. אחרי לימוד התכנית יש הטמעה של החומר ויש שינוי הסביבה בכלל, ולא רק של הנהג.

דר` ישראל זינגר- לשעבר מנהל בי”ס: צריך לשלב נושא הזהירות בדרכים בשעות הלימוד הקיימות, בכל המקצועות. אם נשכיל לקדם דרך ארץ זה יהיה שינוי פני העתיד.
שי ברק, ארגון מורי הנהיגה: תלמיד שלי, בן 17 אמר לי: ”יש נהיגה, נהיגה. ויש נהיגה של טסט”. הוא כבר מבחין בהבדל בין טסט הנהיגה והתנהגות יומיומית. במשך חייו עובר תלמיד חינוך להתנהגות בדרכים ב-9 תחנות ע”י גורמים שונים, שאין ביניהם שום קשר. מפליא שהוא מתייחס לכך בחוסר רצינות?

אסתר אבני – תלמידת כיתה יא` ,בי”ס צביה ירושלים: אצלנו בביה”ס אמנם לומדים תאוריה, כל שבוע, אך שעות הלימוד של נושא זה הן בשעת אפס ואחה”צ בין 17:00 ל-18:00. משמרות הזה”ב בהן השתתפתי היו אחד הדברים היותר משפיעים עלי.

אביב כהן, תלמיד יא` בביה”ס אשל הנשיא: איני מבין מדוע לא כל המשרדי הממשלה והגורמים משתפים פעולה בנושא חשוב כל כך.

החלטות הוועדה:

1. ועדת החינוך, התרבות והספורט פונה לראש הממשלה להעביר המועצה הלאומית למניעת תאונות דרכים ממשרד התחבורה למשרד ראש הממשלה. וזאת בהתאם להצ”ח המאבק הלאומי בתאונות דרכים מ-1995 עליו חתמו 92 ח”כים.
2. הוועדה פונה למשרד החינוך, התרבות והספורט לרכז ועדת היגוי לנושא הבטיחות בדרכים תוך שימת דגש גם על הנושאים הערכיים, ותוך שיתוף פעולה מלא ושוויוני של כל הגורמים: משרד החינוך, משרד התחבורה, המשרד לבטחון פנים, משרד המשפטים, ארגוני המורים, ארגון מורי הנהיגה ועמותות הפועלות בתחום.

כתבו תגובה