הרצאות

נייר עמדה שכתב גולדנברג פסי לכנס הראשון שערכה עמותת אור ירוק, במהלכו הוצגו המערכות האינטראקטיביות הייחודיות שפיתח פסי המיועדות להכשרת, הטמעת והפנמת ההתנהגות של התלמידים בסביבה התעבורתית

הבעיה המרכזית הניצבת כיום בפני המחנכים העוסקים במלאכת הטעמת ההתנהגות הנאותה בסביבה התעבורתית, הינה, העדר יכולת סינון המשתנים בעידן המודרני, המשפיעה על המוטיבציה המובילה את התלמיד במסלול החוויה הלימודית המשמשת כמצע חיוני בהפנמת המודעות על כל גווניה ומרכיביה.

ההתנהגות בסביבה התעבורתית הן מנקודת מבטו של הולך הרגל, עבור להיותו רוכב אופניים וכלה בעת אחריותו כנהג וכיושב בסמיכות לו, מושפעת בעיקרה ממספר מוקדי עניין המשפיעים על המשתמשים בה :

1. חשיפה ויזואלית.
2. חשיפה ווקאלית.
3. מסת ההתרחשות.
4. רמת יישומי ההפנמה וההכשרה.

בחינת מרבית האלטרנטיבות הקיימות המוצעות, במסגרות המקובלות, בכל הקשור לעיצוב תכני הלמידה בתחום הבטיחות בדרכים, מעידה, על היעדר סינון נאות של מוקדי הקושי המרכזיים המאפיינים את תהליך הטעמת הנושא בתהליך ההגדרה :


1. גילאי יעד.
2. הכשרת המתווך המקצועי.
3. מסלול נדבכי בתהליך הלמידה – "החשיפה".
4. סביבת הלמידה – "ההמחשה".
5. מעורבות הלומד בקהילה התעבורתית.
6. התחברות רגשית.

אין לפסוח על תפקידם של הבוגרים במעורבות פעילה בתהליכי החינוך, בכל הקשור להתנהגות נאותה בסביבה התעבורתית.
אחריותם של המערכות הקיימות, לנתב מסלולי הכשרה ייעודים לבוגרים בקהילה על מנת להכשירם כמתווכים טבעיים בתחום העמקת הידע. אין ספק שתהליך ההפריה הדו כיווני יעניק תרומה מהותית לכלל האוכלוסייה וביכולתו להביא לידי יישום שינויים התנהגותיים מקווים.

תהליכים חינוכיים מתקנים ובונים מתפרסים על פני פלחי זמן ארוכים יחסית. כל ניסיון שבמצעו קיצורי דרך ראוותניים בסופו שייכשל.
בגין ההשפעות החברתיות העמוקות והתרומות הישירות והבלתי ישירות המזומנות בעיסוק בתחום, ניתן לערוך שינוי ארגוני בהתייחסות של המערכות בבתי הספר, ברשויות המקומיות ובמשרדים הממשלתיים האחרים ברמת טיפול "בנושא על".
הכרחי למצוא מענה לצורך בהתחברות רגשית משפיעה לתוצאות ההרסניות של תאונות הדרכים, במגוון דרכים לרבות באמצעות פרויקטים מנותבים במהלכם ייחשפו הלומדים למעגלים הקרובים של הנפגעים.
הריחוק "ממרכזי הכאב", ממשפחות שכולות, ילדים פגועים ומרכזי שיקום, ממעיט מעוצמת ההשפעות הרגשיות המהוות חלק אינטגרלי חשוב בתהליכי ההפנמה.
שימת דגש עניינית, שתתמודד עם הגישה שכמעט ואינה זוכה לטיפול ראוי, לפיה הריחוק מהמעגל ההיקפי הפגוע הנה כורח המציאות, תתרום להעלאת המודעות לתוצאות הקשות גם במעגלים הקרובים.

מרכז למידה אינטראקטיבי בית ספרי בתחום הבטיחות והזהירות בדרכים, שפיתח גולדנברג פסי

קיימת חשיבות מרובה להתחיל למקד את תהליך החשיפה והחינוך לבטיחות בדרכים, החל מהגיל הרך, כאשר התוכנית ההיקפית חייבת להיות מושתתת על מודל נדבכי רב גילאי.
הגדרת עיצוב מסלול ההכשרה המתמשך של המתווכים המקצועיים חיוני שייעשה על ידי צוותים מאסכולות מגוונות העוסקות בתחום מהיבטים ישירים ועקיפים כאחד ולא רק אותם הנחשבים "מומחי תוכן" ייעודיים.

חקר יחידות המשנה ותת המרכיבים של תחום הלמידה בנושא, מעיד על תרומות היקפיות מרובות המוענקות ללומד גם בהעדר תשתית תיווך הנשענת על רציונל ארוך טווח ומשאבים אנושיים וחומריים מספקים.

שילוב האלמנטים הלימודיים האמורים להיחשף בפני התלמידים בתהליכי גילוי וחקר מחד, ושילובם של האמצעים הטכנולוגים המתקדמים המהווים ללא ספק תשתית משמעותית לפיתוח כשרים התנהגותיים, תקשורתיים וריגושיים מאידך, כדוגמת הפעילות הנערכת במרכז האינטראקטיבי שפיתחתי, יוצר רף הכשרה וחשיפה בסטנדרטים המבטיחים עיבוד מידע והשמתו לכלל הטמעה התנהגותית מתבקשת.

מרכז למידה אינטראקטיבי עירוני בתחום הבטיחות והזהירות בדרכים, שפיתח גולדנברג פסי

מניסיוני הרב בתחום במטרה להעניק את המענה ההולם, מוצע לעצב מודל למידתי על פיו תיערך חלוקה מדודה לכל שכבת גיל ב"שיטת החפיפה". המודל יאפשר למעצבי התוכן, גמישות מרבית תוך כדי מעקב תמידי אחרי התקדמות הלומד הבודד ומקומו בקבוצה ולהיפך:


– מרכז זה"ב מוסדי.
הקצאת מקום ייעודי עם אמצעים מתאימים כמענה לצרכים הפדגוגים שיוגדרו.
– ביקור במרכז הכשרה וחשיפה עירוני.
– משימות עירוניות – משימות משולבות עם קהילת גיל הזהב.

תוכניות שזורות באיתור צרכיו של הלומד, מיקוד רב תחומי היקפי והעצמת האמצעים האטרקטיביים האינטראקטיביים בכל שלבי ההכשרה, יעניקו את המענה המקווה בתחום, במישרין, ובהתנהגותיים המשיקים לו, בעקיפין.