מחקרי בנושא פיתוח גאונות ואינטליגנציה – חלק שני

–> לקריאת החלק הראשון

במטרה לקבוע מדדים השוואתיים על בסיס מחקרים ומדדים אחרים, קבעתי מספר הנחות יסוד יסודיות.

מיהו גאון ?

הגדרה
גאון הוא אדם בעל אינטליגנציה ויצירתיות גבוהות במיוחד מהממוצע באוכלוסייה
אנשים שחוללו מהפכות תפישתיות, תרבותיות, מוסיקאליות, טכנולוגיות, כלכליות וכדומה, במובן, ששינה את פני האנושות ובאופן שרק הם עצמם יכלו לעשות באותה העת.

מהי גאונות?

זו גאונות?

החומה הסינית / סטיב ג'ובס: "אני מוכן לוותר על כל הטכנולוגיה, תמורת בילוי אחר צהריים עם סוקרטס"

או זו גאונות?

הנחיתה על הירח: "צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות" (ניל אולדן ארמסטרונג) / "עובד אדמתו ישבע לחם" – תנ"ך

או שמא זו גאונות?

אלברט איינשטיין: "ההבדל בין גאונות לטיפשות הוא שלגאונות יש גבולות" / צ'ארלי צ'פלין

קיימת מחלוקת עמוקה סביב הגדרת הגאונות המבוססת על מבחן התנהגותי אחד הבוחן בפועל מגוון מצומצם של נושאים – מנת משכל (אייקיו).

ברור שלא נמצא עדיין כלי אמין מוסכם שיכול להפריד בין הקטגוריות השונות של האינטליגנציה.

למרות שמבחנים שונים כגון מבחן וקסלר, מבחן סטנפורד-בינה ומבחן גארדנר השונים במהותם זה מזה, נוטים להגדיר ילדים או מבוגרים בשלבי התפתחות שונים כגאונים, הרי ברור שגאון יכול להיות מוגדר שכזה רק במבחן התוצאה.

חלקו הנוסף של המחקר יעסוק ב"גאונות היא נחלת הפרט התורם לכלל".

כתבו תגובה